SÍELÉS
Sportorvosi vélemény



SÍELÉS Elérkezett a sí idény, úgyhogy felmerül néhány jótanács megemlítése. Az ok egyszerű, hiszen évente Magyarországon 30-40 ezer ember sérül meg síelés közben. Ezek száma kis odafigyeléssel nagymértékben csökkenhetne.

 

Síléc: új sí vásárlásakor ne legyünk restek új síkötést is vásárolni. A biztonságosan kioldó újabb generációs kötések megvédhetik térdünket a sérülésektől. A síléc kiválasztásába a sítudás a testmagasság a testsúly illetve a kedvenc sítechnika és a pálya minősége is beleszólhat. A ma oly divatos carving vagy piskóta alakú lécekkel a sín jelzett ideális ívvel lehet kanyarodni. Ezekből a kevésbé rádiuszos síket ajánlom, mert nagyobb sebességnél még stabilak de a kanyarodás térdkímélőbb mint a hagyományos szlalom síléceknél. Az extrém carving lécekhez speciális technikára van szükség ezek elsajátítása oktatóval ajánlott. Hódeszkázást csak speciális védőkesztyűben illetve cipőben javaslom. A síkötések beállítását mindig bízzuk szakemberekre. Évente változhat a testsúlyunk és a szállításkor beporosodott kötések karbantartását is szakszerűen és garanciával el tudják végezni.

 

Síruházat: A réteges öltözködés híve vagyok a felvihető hátizsákban mindig el lehet tenni a pulóvert, illetve a tartalék sapkát, ködszemüveget. Viseljünk bukósisakot. A nap ellen mindig viseljünk UV szűrös üveggel ellátott szemüveget. A síkesztyű nem csak a hideg, hanem az esések ellen is megvédhet. A sícipőt, amikor a felvonón utazunk lazítsuk meg mert a nagyon behúzott csatok miatt a délutáni órákra lábunkban a vérkeringés csökkenhet. Ha jó az idő és süt a nap a napozáskor használjunk magas fényvédő faktorú zsíros alapú krémeket. A hidratáló krémek a hidegben a felszínes bőrrétegekben megfagyhatnak.

 

Edzés: Nem győzöm hangsúlyozni az előedzések fontosságát. A legalkalmasabb erre a kerékpározás illetve a sígimnasztika. Ezt a tudatos felkészülést az utazás előtt egy-másfél hónappal előbb is elkezdhetjük. A sípályán minden nap végezzünk bemelegítést. Ezek a comb és a törzs izmainak átmozgatásából illetve nyújtásaiból álljanak.

 

Biztosítás: Pár ezer forinttal megszabadulhatunk akár több százezres számlák rendezésétől. Lehet, hogy nincs mindenki tisztában az árakkal, de a hegyimentő szolgálat Ausztriában sok-sok euroért szállít a kórházba. Egy egyszerű agyrázkódás miatti két napos megfigyelés a traumatológiai osztályon 200 Euróra is rúghat. Ezeket a helyszínen ki kell egyenlíteni. Abban az esetben, ha alkoholos állapotban ér minket a síbaleset, sok kórházban szondáznak és a biztosító nem fogja rendezni a számlát.

 

Kiutazás: Az első napokban a fokozatosság elvei szerint érezzük jól magunkat. A pályák pár nap múlva is megvárnak. Kezdjünk lankásabb rövidebb területeken. Gyakoroljuk be a megállást a kis, illetve a nagyobb íveket is. Nyugodtan pihenjünk, ha izmaink elfáradnak. A harmadik sínapon gyakoribb a sérülés, mert egy általános fáradás lép fel.

 

Síetikett: A pályákon vannak íratlan szabályok melyeket a biztonság érdekében ajánlott betartani. A teljesség igénye nélkül: ne álljunk meg a pálya közepén rossz látási viszonyokban, illetve pályaletörés után. A pálya kanyarodása esetén a külső íven álljunk meg pihenni. A sílifthez becsúszva lassítsuk sebességünket. Figyeljünk a gyengébb sítudásúakra mert a pályán vezetett nyomvonaluk nehezen tervezhető. Ha párhuzamosan síelünk valakivel, figyeljünk a kanyarodáskor, mert összeütközhetünk vele. A hódeszások, illetve a carverek mindig nagyobb ívben kanyarodnak.

 

Étkezés: A magaslat miatt a sok folyadékfogyasztás2-2.5 l/ javasolt. Vigyünk magunkkal csokoládét, gyümölcsleveket. Este a tésztafogyasztás biztosíthatja a nappal elfogyasztott kalóriákat. Kiegészítő sportok: Ha megtehetjük járjunk el úszni esténként.

 

Hazautazás: Az utolsó napra, ha szükséges inkább félnapos bérletet vásároljunk, hiszen nem biztonságos fáradtan több száz kilométert levezetni. Ne síruhában vezessünk hazáig. Ne felejtsük el a hazaérkezés hozzátartozik az utazáshoz.

 

Előzetes mozgásszervi panaszok: a panaszos izületeinkkel az utazás előtt keressük meg az ebben specialista ortopéd-traumatológus szakorvost.

 

Biztosítás: Feltétlenül kössünk utasbiztosítást, mert bármilyen sérülés miatt fel kell keresnünk a helyi kórházat, az súlyos százezrekbe kerülhet. Fel szeretném hívni a figyelmet egy új tendenciára amit évek óta észlelünk, mint a sísérülések ellátásával foglalkozó specialisták. Egyre több esetben végeznek Ausztriában térdizületi sérülések miatt izületi endoszkópos beavatkozást. Sajnos több esetben a gyakran a háttérben húzódó szalagsérülés miatt nem végeznek szalagpótlást. Ezzel a betegek már itthon jelentkeznek a kezelő orvosuknál. De mi a beavatkozást csak 6-8 héttel a diagnosztikus műtét után tudjuk elvégezni. Evvel a beteg sok időt veszít. Emiatt javaslom, hogy inkább már a sísérülés helyszínéről vegyék fel a kapcsolatot otthoni szakemberrel annak reményében, hogy a végleges ellátás minél hamarabb megtörténhessen.

 

Leggyakoribb sérülések: a modern sícipők elterjedése óta a térdizület sérül a leggyakrabban. Ezt követi a végtagtörések, agyrázkódás, mellkasi tompa sérülések, különböző ízületi ficamok. A térdízületi sérülések közül a szalagrándulások, szakadások és porcsérülések fordulnak elő a leggyakrabban.

 

 

Dr. Knoll Zsolt  www.drknoll.hu