FALMÁSZÁS
Sportorvosi vélemény



FALMÁSZÁS Szóval a falmászás veszélyeiről és azok megelőzéséről kell most egy pár gondolatot megosztanom önökkel. Viccesen felfogva a legfontosabb veszély, hogy leesünk, amit úgy előzhetünk meg, ha nem mászunk falra. De komolyra fordítva a szót a legnagyobb veszély tényleg a leesés. Ezért ezt a nyaktörő sportot csak biztosítókötéllel és biztosító partnerrel szabad művelni. Aki most szeretne belevágni annak először a csípőizületi mozgásait kell kitágítania. A szabad csípő az alapja, hogy a falra simulva minél feljebb tudjunk jutni. Nyújtó gyakorlatokat minden bemelegítéskor kell végezni. Akkor leszünk igazán eredményesek hogyha hanyatt feküdve a talajon talpainkat összefordítva, térdeinket maximálisan behajlítva, combjainkat külső segítség nélkül a talajra tudjuk fektetni. Ebben a helyzetben a csípőízületeink maximálisan kitárt helyzetben vannak. Ehhez a sporthoz nem kell nagy fizikális erő. A sportág bajnokai inkább szálkás izomzattal rendelkeznek és a pehely súlycsoporthoz tartoznak. Az egyik legfontosabb erősítő gyakorlat a láb és kéz ujjainak kapaszkodást biztosító izmok fejlesztése. Ezek fokozott megerősítéséhez különböző gépek használata is bevethető.

 

A körmeinket le kell vágni ha igazi falmászókká akarunk válni. Szokjunk a gondolathoz ha rendszeresen mászunk, akkor az ujjaink bőre biztosan alaposan meg fogja sínyleni. Ha javasolhatom ebben is a mértékletesség és a fokozatosság elvét kell szem előtt tartanunk. A megfelelő ruházat is elengedhetetlen a biztonság érdekében. Fontosnak tartom a fal jó megvilágítását is. Csak a jó látási viszonyok mellett lehet élvezni eme sportág szépségeit. A nyújtó gyakorlatok a csípő és a gerinc mozgékonyságát fejlesztik.

 

Sok sikert kívánok mindenkinek!

 

 

Dr. Knoll Zsolt  www.drknoll.hu