FALLABDÁZÁS
Sportorvosi vélemény



FALLABDÁZÁS Korunk egyik legnépszerűbb manager sportjáról kezdünk beszélgetni. Szeretném leszögezni, hogy én nem vagyok a híve a tornatermi sportoknak, de megpróbálom elfogultság nélkül eme sportág egészségügyi vonatkozásait összefoglalni. Mégis mielőtt belemélyednénk el szeretném mondani a fenntartásaimat. Az első mondatban már szerepelt, hogy leginkább a managerek kedvenc elfoglaltsága ez a mozgás. Elmondásuk szerint azért szeretik, mert szűken beosztott időrendjük maximum napi 1 órát enged meg a fizikai leterhelésre. Erre találták ki ezt a sportágat. Hihetetlen dinamikus fizikai terhelést lehet ez idő alatt lepergetni. A szobába zárt küzdőtéren az állandó irány illetve ütemváltás komoly fizikai terhelést jelent mindenki számára.

 

Orvosi szempontból a túlfeszített szellemi aktivitás után az ilyen jellegű fizikai terhelés nem egészséges, hanem inkább károsnak mondható. Ezzel természetesen nem a sportág ellen kívánok protestálni, hanem inkább a szervezet pihenésének biztosítását illetve a harmónia keresését tartom a legfontosabbnak. Az az ember, aki napközben a szellemi tartalékaival garázdálkodik és a délutáni vagy esti óráiban a fizikai terhelhetőség határait is súrolja, előbb utóbb meg fog sérülni vagy más betegséggel kell együtt élnie. Ilyen élettempó mellett a napi stressz oldására inkább a természetben való séták könyvek olvasása csendes beszélgetések javasoltak. Természetesen ennek a sportnak is megvan a hihetetlen varázsa, de szeretnék mindenkit figyelmeztetni a sport nem minden időben és mennyiségben egészséges. Adjuk a szervezetünknek időt a teljes pihenésre is! No ilyen távolinak tűnő barangolás után lássuk a medvét. A fallabdások rendszeresen panaszkodnak a csípőízületeikre, deréktáji fájdalmakra. Ennek az oka a speciális tapadó talpú cipő és a kemény talaj. Természetesen erre is van egy-két olyan gyakorlat, ami felkészít erre a speciális terhelésre. A törzs csavaró erőinek fokozása alapvető fontosságú. A csípő ízületek nyújtásával a mozgástartomány fokozódik. A kiegészítő sportok: úszás, lovaglás, kerékpár.

 

Egy pár szót a sporteszközökről illetve a védőfelszerelésekről: Típusos sérülés a bokaficam, megelőzése a speciálisan erre a célra kifejlesztett cipő viselése. Az öltözet kiválasztásában gondolnunk kell a fokozott izzadásra. Olyan anyagokat viseljünk, amelynek nagy a nedvszívóképessége.

 

Védőszemüveg: Erről egy történetem van ami egy kedves egyetemi társammal történt. A srác fogorvostanhallgató volt. Egyébként nem viselt szemüveget. Kezdőként a labdát megtapintva puhának érezte, tehát nem látott semmilyen veszélyt evvel kapcsolatban. A számításból kimaradt hogy a fallabda püfölése alatt egyre keményebb illetve gyorsabbá válik. Egy rossz helyezkedés miatt az egyik szemét találta el az akkor már ágyúgolyó gyorsaságú és keménységű labda. A Szemészeti Klinikán a diagnózis az ideghártya részleges leválása volt. Lézerműtétek után szerencsére teljesen visszanyerte a látását de ennek az esélye nem volt olyan sok. Tehát viseljünk védőszemüveget (van már dioptriás is).

 

Szóval hölgyeim és uraim fallabdára fel! Az arányok megállapítása az életünk egyik nagy bölcsessége. Válasszunk más sportokat is szórakozásul és viseljük a védőfelszereléseket.

 

 

Dr. Knoll Zsolt  www.drknoll.hu